Thursday, November 15, 2012

Rawer of Rauwer – Francis Kenter en Tom Watkins, Anneloek Sollart, IDFA 2012


Rawer of Rauwer – Francis Kenter en Tom Watkins, Anneloek Sollart, IDFA 2012


Deze week en volgende week wordt de nieuwe documentaire van Anneloek Sollart “Rawer” (in het Nederlands “Rauwer”) vertoond op de IDFA. Op maandag 17 december is de film op televisie te zien, om 22:55 uur op Nederland 2. Rauwer is het vervolg op de srpaakmakende documentaire Rauw uit 2008. Hieronder de samenvatting van de inhoud van de nieuwe documentaire.

Samenvatting

Meewerken aan een documentaire kan heftige gevolgen hebben, zo ondervonden Tom en zijn moeder Francis. Rawer begint met afwisselend fragmenten uit voorganger Raw (2008) en het veelbekeken programma De wereld draait door. Hierin wordt Francis, die ervan overtuigd is dat gekookt eten ongezond is, uitgemaakt voor extremist en beschuldigd van kindermishandeling. Ze voedt Tom sinds zijn vijfde namelijk op met rauw eten (ook zuivel, vis, vlees of eieren zijn uit den boze) en hij blijft achter in zijn groei. Klopt, zegt zij, dat komt doordat hij geen groeihormonen uit vlees en zuivel meer binnenkrijgt. Als ze vervolgens toezegt Toms gezondheid te laten onderzoeken, zijn de rapen gaar. We zien hoe moeder en zoon steeds meer verstrikt raken in de netten van kinderrechters en Bureau Jeugdzorg. De verschillende rechtszittingen mochten gefilmd worden en de betrokken medici en kinderbeschermers leggen hun standpunten uit in interviews. Ook Francis legt haar beweegredenen en overtuigingen uitgebreid uit. Ondertussen is Tom veertien en toch verzet hij zich niet tegen zijn moeder. Ook niet als zij besluit zich nog verder terug te trekken uit het systeem en hem thuis te scholen. Zijn gedrag is op verschillende manieren te interpreteren, net als de film zelf, die de verschillende kanten van de zaak belicht zonder stelling te nemen.

Gisteravond waren Francis Kenter, Tom Watkins en Anneloek Sollart op televisie in Paul en Witteman. Zie andere video op deze blog.

7 comments:

Unknown said...

Sorry, maar ik ben geen Nederlander, zomede is mijn taalgebruik niet 100%. Ik doe mijn best om duidelijk te maken wat ik erover denk. Mijn leeftijd is 72 jaar en ik voed mij met rawfood en smoothies. Dit doe ik al sinds jaren. Ik ben 184 lang mijn gewicht is 83 kg, heb nog al mijn donkerblond haren, die niet geverfd zijn en ik ben voledig gezond. Sinds 32 jaar ben ik niet meer bij een doctor geweest. Zeg nu niet dat ligt aan de genen. Het menslijk lichaam veranderd binnen 7 jaar voledig. Drie keer per week loop ik met mijn vrouw 15 km door ons heerlijk natuurgebied aan de maas. Hoe Francis haar zoon voed vindt ik juist, omdat het de enige manier is gezond te eten. Raw eten is gezond eten! Dat Tom een beetje te klein? is, komt doordat hij geen met grooeihormone bespoten vlees te eten krijgt. De artsen begrijpen het niet omdat ze niet weten wat gezond eten is. Neem een rauwe aardappel en een gekokte aardappel en stop ze beide in de grond. binnen enkele weken goeit de rauwe ardappel weer en de gekokte is rot. Advies voor alle mensen: "Probeer zo veel mogelijk rauw te eten. Eet rauw en je wordt oud." Groetjes Felix.

Michaela said...

Ik ben plaatsvervangend woedend. Ik snap niet hoe Francis die Brave New World geindoctrineerde schapen zo rustig te woord kon staan. Als Tom ondervoed was, had hij 1) geen gezonde huidskleur en heldere ogen 2) geen energie en 3) geen voor zijn leeftijd normaal stel hersenen. Dat ie klein is? Ach, dat zullen zijn Engelse genen zijn. Ikzelf ben ook maar 1.65, evenals mijn vader, en mijn beide dochters 1.63. Wat Tom echter niet heeft is ADHD, obesitas, allergieen, autisme, aggressie en wat al niet meer epidemisch onder de jeugd van tegenwoordig heerst.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen rawer. Wel zet ik me in voor een gezondere planeet waaronder ook een gezondere mensheid. Heb ik het bij het juiste eind dat er nog geen enkele rechtszaak in Nederland is geweest tegen de ouders van kinderen met obesitas? Hoe vaak zie ik niet kinderen van 8 of 10 jaar Red Bull kopen? Waarom zit er onveilig sucralose in tal van levensmiddelen en is de Nederlandse bevolking (laat staan Bureau Jeugdzorg of een rechter) daar niet van op de hoogte? Vindt een rechter het kindermishandeling om je kroost GM-producten te eten te geven? Of met plasticdeeltjes vervuilde vis? Ik wel.

Dit trieste verhaal is hetzelfde als dat van de heren Bos en Spijkers (klokkenluiders bouwfraude en defensie) - durf je nek uit te steken en daar komt de maaimachine! Ikzelf ben trouwens door jan en alleman beticht van verwaarlozing van mijn kind beschuldigd omdat zij en ik ervoor kozen om haar niet te laten vaccineren tegen baarmoederhalskanker.

Francis, waarom ben je niet naar Engeland gegaan waar home schooling wel mag? Dit land heeft mensen als jij - die voor zichzelf denken en hun eigen keuzes durven te maken - niets te bieden. Behalve leed en ellende dan.

Anonymous said...

Felix - U heeft niet van jongsaf aan rauw gegeten: dit dieet is vooral erg slecht voor kinderen.
Michaela - U vindt het normaal dat een puber van 15 jaar er uit ziet als een kind van 10? U vindt hem intelligent en welbespraakt? Er komt nauwelijks een woord uit. En aardappelen in de grond stoppen is nu niet bepaald als aardappelen in je mond stoppen. Al die kouwe grond vergelijkingen van voedselfanaten ontberen iedere redelijke grond.

Anonymous said...

Felix - U heeft niet van jongsaf aan rauw gegeten: dit dieet is vooral erg slecht voor kinderen.
Michaela - U vindt het normaal dat een puber van 15 jaar er uit ziet als een kind van 10? U vindt hem intelligent en welbespraakt? Er komt nauwelijks een woord uit. En aardappelen in de grond stoppen is nu niet bepaald als aardappelen in je mond stoppen. Al die kouwe grond vergelijkingen van voedselfanaten ontberen iedere redelijke grond.

Joyce van Lieshout said...

Ik heb zojuist de Rawer documentaire op uitzending gemist gezien en ben heel erg onder de indruk. Ik denk dat het heel goed is dat mensen zoals Tom en Francis in beeld worden gebracht. Het wordt tijd dat de mens elkaar de ruimte kan geven om zijn eigen weg te volgen.
Francis is hierin een stapje voor op de meeste van ons en hoewel het voor haar niet een makkelijke weg zal zijn hier op Nederlandse bodem ben ik blij dat je hier bent zodat je ons kunt inspireren en ons bekrompen landje er wellicht nog iets van op kan steken. Ik heb er alle respect en bewondering voor en wens je veel succes op je weg.
Of je nu voor of tegen het eten van Raw Food bent, het is voor iedereen belangrijk zijn eigen weg te kunnen gaan in harmonie met zichzelf en moeder aarde. Mededogen zou hierin gepast zijn in tegenstelling tot dwangmatige regels en wetten.
In dit geval zou het moeten gaan om wat goed is voor Tom en dat kan alleen hij zelf bepalen en wij zouden hem daarin moeten laten.
Het is time to change en mensen zoals Francis en Tom maken het verschil. Houd vol! Hoe moeilijk het ook is binnen de heersende vastgeroeste orde. Er komen betere tijden waarin we jullie zullen volgen.
Voor het bewustzijn en de kracht die in jullie schuil gaat mediteren we samen voor een betere wereld. Een wereld die samen één is uit liefde en mededogen.
21/12/2012.
Ik wens jullie alle liefde en kracht.
Joyce van Lieshout

Stanley said...

Ik heb vanavond "Rauwer" bekeken en ben geschrokken van het fanatisme van Francis Kenter. Ik snap dat ze Tom het beste mee wil geven, maar ze lijkt hem meer als een instrument te zien van haar eigen agenda. De artsen die aan het woord waren, waren oprecht bezorgd. Maar dat lijkt ze niet te snappen. Ze wantrouwt iedereen.

Als Tom echt een keuze zou hebben, zoals ze zelf beweert, dan had ze hem niet van school hoeven halen. Ze wil hem in een cocon stoppen en controleren. Hoe kun je je eigen kind onderwijs onthouden? Bang dat hij daar leert dat gekookt voedsel helemaal niet zo slecht is als zijn moeder beweert? Tom zal zijn moeder nooit afvallen. De raw fooders zullen dat wel als een triomf zien, maar het is zo triest om te zien dat de loyaliteit van kind naar de moeder groter is dan zijn eigen gezondheid.


Unknown said...

Dat hij kleiner is dan zijn leeftijdsgenoten is op vlak van gezondheid een voordeel, want het is bewezen dat een grotere lichaamslengte in verband staat met kanker. Grotere mensen krijgen vaker kanker. Check maar op www.wcrf.org