Monday, May 3, 2010

Wat is het verschil tussen smoothies en sappen?

Het is heel persoonlijk of je liever sappen of (groene) smoothies neemt.

Als je een gevoelige spijsvertering en snel wat lossere of dunnere ontlasting hebt, kun je beter sappen nemen. Ze bevatten weinig vezels en zijn daardoor licht te verteren. De voedingsstoffen die erin zitten worden bovendien binnen 15 minuten in je bloedstroom opgenomen.

Als je traag werkende darmen en snel obstipatie hebt, kun je juist weer beter (groene) smoothies nemen. De vezels helpen je spijsvertering op gang te houden, waardoor je sneller ontgift en je beter voelt. Bij smoothies duurt de opname van de voedingsstoffen wel langer, omdat je lichaam meer moet doen.

Een tussenvorm tussen smoothies en sappen zijn de sappen gemaakt met een grove zeef, zoals die bij de Versapers zit. Je krijgt hierdoor een lekker sap met veel vezels erin. In Azië worden sappen vaak op deze manier gedronken.

Wil je anderen enthousiast krijgen voor meer rauwe voeding, dan vind ik sappen geschikter dan smoothies. Sappen zijn gewoner. Iedereen drinkt wel eens een glas jus d’orange of appelsap. Bij jou krijgen ze hetzelfde, maar dan vers geperst. Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen, die hier niet verrukt over was.

Verder hangt het van je ingrediënten af, of je er beter sappen of smoothies van kunt maken. Van drogere groente en fruit maak ik liever smoothies, van nattere groente en fruit maak ik liever sap.

Zelf ben ik een echte sappen liefhebber. Ik vind ze heerlijk en voel me er erg goed bij. Sinds ik de Versapers heb, sla ik echt geen dag meer over. (Groene) smoothies maak ik natuurlijk ook wel, maar duidelijk minder. Nogmaals, het is een kwestie van uitproberen, waar jij je het beste bij voelt.

Ik hoop je hierbij wat aanknopingspunten te hebben gegeven.

P.S. De witte Versapers is t/m 5 mei 2010 met € 20,00 korting te bestellen op www.Versapers.nl door de code rfvsp04 in te voeren.

No comments: