Sunday, May 18, 2008

Groene smoothie van duizendblad, dovenetel en smalle weegbree

Foto witte dovenetel van Wikipedia.org

Eind van de middag fietste ik met mijn dochtertje van zes jaar langs de weilanden. Om de 20 meter stonden we stil. Er stonden zoveel eetbare wilde planten: duizendblad, witte dovenetel, zevenblad, muur, paardenbloem, smalle weegbree, kleefkruid, zuring, brandnetels en look zonder look. Ook zagen we alweer de eerste vlierbloesem.
We hebben twee zakjes met planten verzameld: één met vlierbloesem voor limonade (die we morgen gaan maken) en de ander met een mengsel van eetbare wilde planten voor het avondeten.
Thuisgekomen hebben we gelijk een lekkere groene smoothie gemaakt. Hier is het recept. Hij was zo lekker, dat ik onmiddellijk achter de computer ben gekropen om het op te schrijven.

Ingrediënten per persoon:
1 banaan
flinke handvol witte dovenetel, smalle weegbree en duizendblad
glas water

Doe alles in de blender en blend het ongeveer twee minuten totdat het een groene drank is.
Dovenetel is zacht en neutraal van smaak. Duizendblad is wat bitter, dus neem daar niet teveel van. Mijn verhoudingen zijn ongeveer ½ dovenetel, 1/3 smalle weegbree en 1/6 duizendblad.
Deze smoothie is ook lekker voor kinderen, omdat hij erg neutraal van smaak is. Mijn dochtertje had hem zo op. Het is natuurlijk ook geweldig voor een kind om zo aan je eten te komen ;-)

Veel succes!

No comments: