Wednesday, April 30, 2008

Raw food in Telegraaf, Standaard, Nieuwsblad en op de Radio

Het is de afgelopen dagen erg druk geweest bij Rawfood Nederland en België.
Zes interviews over raw food voor de grote kranten en radio zenders binnen een paar dagen.

Het begon met een paginagroot artikel in de Telegraaf van afgelopen maandag 28 april, waarvoor ik afgelopen vrijdag geïnterviewd ben. Daarna volgden de grote Belgische kranten “De Standaard” en “Het Nieuwsblad”, waarin gisteren twee paginagrote artikelen over raw food stonden.

Vervolgens ging gisterochtend al vroeg de telefoon voor een interview met Studio Brussel. Dit is tussen de middag uitgezonden. Even later volgden de Belgische zenders 4 FM en Radio 1. De hele dag werd er op de Belgische radio veel aandacht besteed aan raw food.

Natuurlijk bracht alle publiciteit de nodige verdraaiing van de werkelijkheid met zich mee. Dit is bijna onontkoombaar, als je interviews geeft. Het is het werk van de journalist er een leuk en smeuïg verhaal van te maken, wat soms de waarheid een tikkeltje geweld aandoet. Ik denk dan vooral aan het Belgische artikel, waar iemand in een grote lap rauw vlees bijt, terwijl ik had verteld dat de meeste raw foodies veganist of vegetariër zijn. Het was in ieder geval een lekker gekke foto, die direct de aandacht trok. Waarschijnlijk was dat ook de bedoeling. Het heeft in ieder geval gewerkt. Ik heb de afgelopen dagen vele duizenden bezoekers op mijn blogs gehad en ben de pers dankbaar voor alle aandacht voor raw food.

Opvallend vond ik de reacties van de hoogleraren, die om hun mening werd gevraagd over een onderwerp, dat volgens mij betrekkelijk nieuw voor ze is. Het viel me op dat de Nederlandse hoogleraar Tiny van Boekel de China studie niet kent, de belangrijkste en grootste wetenschappelijke studie ooit gedaan naar voeding en gezondheid (en met name kanker). Tiny van Boekel betwijfelt of mijn uitspraken wetenschappelijk gefundeerd zijn. Als hij de China studie had gekend, dan zou hij weten dat mijn uitspraken dat inderdaad zijn.

De Belgisch hoogleraar Greet Vansant kwam met een nog opvallender uitspraak. Wetenschappelijk onderzoek in Nederland had aangetoond, dat raw food kinderen te klein zijn. Nou ben ik toevallig op zoek naar raw food kinderen in Nederland en ik weet, dat we er wel één hebben: Tom. En die is echt nooit onderwerp van een wetenschappelijke studie geweest, waarin zoiets geconcludeerd zou zijn. Het tegenovergestelde blijkt zelfs waar. Dr. Gabriel Cousens doet namelijk wel onderzoek naar raw food kinderen in Amerika en ze blijken groter dan gemiddeld!

Dan was er nog het punt van de bacteriën en de schimmels. Ik zou er zelf bijna bang voor worden als ik dat hoor, terwijl ik daar nog nooit een probleem mee gehad heb. Ik denk dat je weerstand veel groter wordt als je rauw eet en dus meer kan hebben, maar bovendien dat je veel gevoeliger wordt voor wat je eet. Als iets er niet goed uitziet, niet goed ruikt, niet goed proeft of niet goed voelt, dan eet ik het niet. Ik ben hierin veel gevoeliger en kritischer dan anderen. De bacteriën waar iedereen zo bang voor is, zitten vooral in dierlijk voedsel, zoals in rauwe kip, die ik nooit in huis heb. Ik denk, dat je daar met raw food dus juist veel minder kans op hebt. En natuurlijk willen juist rawfoodies alles zo vers mogelijk hebben, liefst direct uit de tuin of van het land.

En wat te denken van de schimmels in de tarwe. Zouden deze hoogleraren dan ook geen brood eten? Dit wordt in het raw food dieet namelijk afgeraden i.v.m. de schimmels die ontstaan bij de opslag van tarwe, rogge, haver, gerst en spelt. Als je bang voor schimmels bent, moet je dat als één van de eerste dingen laten staan.
Een ondeugende vraag … hoeveel niet raw foodies zouden er vandaag op Koninginnedag ziek geworden zijn door voedselvergiftiging van vlees en visgerechten, die te lang buiten de koeling hebben gelegen? Wat een mazzel, dat het niet erg warm was ;-)

Kortom in de hele discussie de afgelopen dagen heb ik niet één steekhoudend argument gehoord tegen raw food. En dat is maar gelukkig ook. Het is niet voor niets het dieet van de 21ste eeuw.
De massale bezoeken aan mijn website getuigen ervan, dat iedereen eigenlijk best begrijpt, dat onbewerkte voeding in zijn natuurlijke staat gewoon gezond moet zijn.

1 comment:

linda said...

you go girl !! { :

Annet je bent een mens om trots op te zijn

liefs,
linda