Monday, February 25, 2008

Groene Bananen Smoothie met Brandnetel, Wie Durft?

Vandaag hebben we onze eerste jonge brandnetels weer geplukt.
Mijn jongste dochter Annejet (6 jaar oud) en ik zijn eetbare wilde planten gaan zoeken.
We hebben allebei onze camera meegenomen. Het was heerlijk buiten.

Wees voorzichtig, als je brandnetels plukt.
Je kunt rubber handschoenen gebruiken of een plastic zak over je handen.
Ik heb ze zonder geplukt en kan het nog voelen. Ik vind het niet erg en leer mijn kinderen, dat het een prettig gevoel is. Zij maken zich er ook niet druk over.
Pluk de jonge plantjes van een paar centimeter groot of de topjes van de wat oudere planten.

Toen we thuis kwamen, hebben we er een lekkere brandnetel bananen smoothie van gemaakt.
Ik voel mijn vingers nog steeds, maar met mijn keel gaat het prima.
Blijf lezen voor onze grote magische truck.

Ingrediënten:
1 rijpe banaan
2 “handen” brandnetels
1 eetlepel gepeld hennepzaad of geweekte cashewnoten
1 eetlepel citroen

Was de brandnetels.
Giet er kokend water over. Laat de brandnetels hier 5 seconden in staan.
Doe de brandnetels vervolgens in ijskoud water.
Nu prikken ze niet meer.
Gooi alle ingrediënten in de blender en maak nu je smoothie van eetbare wilde planten.
De kleur is bruingroen. Dit is normaal. Het smaakt heerlijk.

Brandnetel bevat veel ijzer, silicium, calcium, magnesium en zwavel.
Het reinigt het bloed en helpt tegen bloedarmoede en voorjaarsmoeheid.
Het is heel gezond om jonge brandnetels te eten in de lente.

Geniet van je smoothie met wilde groene planten en voel de energie van de lente!

No comments: