Saturday, March 29, 2008

Rawfood of macrobiotiek, meer overeenkomsten dan verschillen

Afgelopen woensdag gaven Anna Maria Clement, Ph.D, NMD en Brian Clement Ph.D, NMD een lezing in Amsterdam over rawfood. Esmé Stevens en ik van RawFood Nederland interviewden Brian en Anna Maria. Ook hadden we een leuk gesprek met Anna Maria tijdens de lezing van Brian.

Brian en Anna Maria zijn op grond van 35 jaar wetenschappelijk onderzoek geen voorstanders van het gebruik van veel fruit. Hooguit 15% van onze voeding zou uit fruit moeten bestaan. Voor zieke mensen adviseren ze zelfs om helemaal geen fruit te gebruiken.

Wat eten ze dan wel? Gekiemde zaden, groene bladgroenten en eetbare wilde planten, aangevuld met wat gekookte groenten en granen (maximaal 20% voor gezonde mensen).

Ik voelde me weer helemaal terug bij de macrobiotiek, waar ik jarenlang onderzoek naar heb gedaan. Het dieet scheelt dan niet zoveel:
- veel groene groenten
- biologisch
- veganistisch
- zeewier
- geen brood, maar gekookte granen zoals gierst, quinoa, boekweit en rijst

Het grootste verschil is, dat er in macrobiotische voeding meer granen zitten en dat er meer gekookt wordt. Ook worden er in macrobiotische voeding meer bonen gegeten en in het rawfood dieet meer noten.
Michio Kushi, die de macrobiotiek naar het Westen bracht, zou het grotendeels met Brian en Anna Maria Clement eens zijn geweest. Kanker patiënten mochten geen fruit van hem en konden het best ladingen groene bladgroente eten, aangevuld met zeewier en granen.

Zelf had ik eerlijk gezegd de macrobiotiek jaren geleden al voor mezelf aangepast. Ik had de bonen er voor mezelf uitgehaald en vervangen door noten, ik had fruit toegevoegd en een groot deel van de gekookte groente vervangen door rauwe. Ik heb het idee, dat ik weer terug bij af ben. Dat wat ik mijn levenlang intuïtief gedaan heb, blijkt nu door wetenschappelijk onderzoek bevestigd te worden en de nieuwe standaard voor gezonde voeding in Amerika.

Misschien, dat mensen daarom altijd zeggen, dat ik er zo jong uitzie ;-)

No comments: